E-mailmarketing is één van de krachtigste marketingtools die er is, maar dan moet je het wel op de juiste manier toepassen.

Ken je dat probleem? Je hebt een nieuwsbrief op je website geïnstalleerd maar er is vrijwel niemand die zich inschrijft. Alle moeite voor niets. En van de weinigen in de lijst koopt er misschien één iets van je.

E-mailmarketing begint met het opbouwen van een e-maillijst. “The money is in the list” luidt een gezegde en het is helemaal waar. Maar dan moet je natuurlijk wel een lijst hebben met duizenden e-mailadressen van mensen die blijk hebben gegeven interesse in jouw product te hebben.

In het volgende artikel ga ik je vertellen hoe je een grote e-maillijst opbouwt en hoe je succesvol e-mailmarketing toepast.

Hoe bouw je een e-maillijst op?

Een beproefde manier om een e-maillijst op te bouwen is door iets gratis weg te geven, bijvoorbeeld een e-book, in ruil voor voornaam en e-mailadres. Dit boek moet relevante, nuttige of interessante informatie bevatten voor je doelgroep.

Wil je op je website bijvoorbeeld gereedschap verkopen dan schrijf je een e-book met allemaal tips voor het klussen. Mensen zullen het waarderen wanneer je ze nuttige tips geeft en zullen eerder geneigd zijn bij jou te kopen omdat je ze al gratis hebt geholpen met je e-book. dit noemt men de gunfactor.

Nog persoonlijker is het wanneer je een gratis video weggeeft. Om bij de klusser te blijven, je zou kunnen demonstreren hoe je zelf een stoel timmert. Uiteraard is het een persoonlijke keuze waar je voor kiest. Je moet doen wat je het beste ligt. Kan je goed schrijven dan schrijf je een e-book, kan je goed presenteren dan maak je een video.

Ook een gratis artikel moet aantrekkelijk zijn!

Denk er goed om dat ook een gratis artikel er aantrekkelijk uit moet zien zodat mensen het ook graag willen hebben! Natuurlijk kun je een cover laten ontwerpen door een professioneel ontwerper. Maar voor een fractie van de prijs die zij voor één ontwerp rekenen kun je ook een programma kopen waarmee je dat zelf kunt doen.

Lees voor meer informatie over het schrijven van een e-book en het maken van een goed converterende cover mijn artikel “E-book schrijven, cover ontwerpen en verkopen“.

Wanneer je een website hebt met al heel veel bezoekers zal een percentage je e-book of video downloaden en inschrijven op je e-maillijst. Heb je nog niet zoveel bezoekers dan zal je je gratis artikel moeten promoten. Een relatief goedkoop en krachtig middel is adverteren op Facebook. In een ander artikel zal ik je uitgebreid vertellen hoe je dat opzet.

E-mailmarketing

E-mailmarketing toepassen

Heb je eenmaal een e-maillijst opgebouwd dan moet je daar ook iets mee doen. Het werkt natuurlijk niet wanneer mensen een maand later ineens een e-mail van je krijgen waarin ze je iets wilt verkopen. Om te beginnen moet je eerst een band met ze opbouwen.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen pas vanaf het zevende contactmoment bereid zijn iets te kopen. In de eerste e-mails moet je ze dus zien te boeien met interessante dingen en sympathie opbouwen. Zelf begin ik altijd in de eerste mail om mijzelf voor te stellen. Ik vraag hoe ze het boek vonden en stuur ze nogmaals de downloadlink voor het geval het de eerste keer niet gelukt is.

Vervolgens vertel ik een anekdote die in verband staat met het onderwerp. Om het voorbeeld van de klusser nog eens aan te halen: In dat geval zou je kunnen vertellen over het eerste meubelstuk dat je zelf hebt getimmerd en helemaal mislukte (Uiteraard weet je nu wel hoe het moet). Mensen vinden het leuk om dit soort verhalen te lezen en krijgen het gevoel je persoonlijk te kennen.

Vergeet ook niet ze in elke kennismakingsmail op een artikel op je website te wijzen. Zo zorg je ervoor dat ze regelmatig op je website terugkomen.

Denk er wel om dat je in het begin niet teveel e-mail stuurt. Zelf stuur ik de eerste introductiemail drie dagen nadat ze zich hebben aangemeld, en vervolgens om de week. Is er eenmaal een band opgebouwd dan kun je vaker mailen.

Afmelders en terugmailers

Uiteraard is er ook een categorie die alleen is geïnteresseerd in een gratis e-book en zich aanmeld met een tijdelijk e-mailadres of zich bij de eerste mailing meteen weer afmeld. Helaas, dit hoort erbij en dat zul je moeten accepteren. Gelukkig kan ik uit ervaring vertellen dat dit een relatief klein percentage is. Wanneer je de juiste e-mailmarketing toepast zullen de meesten je voor langere tijd blijven volgen.

Waar ik je nog wel voor moet waarschuwen is dat er mensen zijn die terugmailen. Uiteraard is dit een positief teken want deze mensen voelen zich betrokken bij hetgeen je aanbied. Koester het contact met hen want zij zijn het eerst bereid bij je te kopen. Probleem is alleen dat het heel veel werk is ze allemaal te beantwoorden wanneer je een e-maillijst van duizenden personen hebt.

Helaas gebeurt het soms ook dat je een vervelende reactie krijgt. Vooral wanneer je een product probeert te verkopen moet je hier rekening mee houden. Mijn advies is om je niet te laten provoceren door zure reacties, ze af te melden en vooral niet te reageren.

Wanneer je al flink gegroeid bent met je business zou je het beantwoorden van e-mails kunnen uitbesteden. Kun je je dit nog niet veroorloven dan kun je een automatisch antwoord sturen waarin je bedankt voor de reactie. Wanneer er een vraag wordt gesteld is het verstandig deze zeker te beantwoorden.

Overigens is het niet meer toegestaan een zogenaamd noreplay-adres te gebruiken. Hoewel sommige bedrijven dit nog wel doen raad ik je dit, ook om eerder e-mailmarketingtechnisch genoemde redenen, af.

Noem het geen nieuwsbrief

Het is beter om niet spreken van een nieuwsbrief maar van een e-maillijst. Het woord nieuwsbrief wekt ten eerste de verwachting dat ze regelmatig een e-mail met nieuwtjes krijgen. Maar bovenal, de meeste mensen zitten helemaal niet meer op een nieuwsbrief te wachtten. Ze willen in de eerste plaats ergens mee geholpen worden.

Autoresponer: de onmisbare tool voor E-mailmarketing

Als je e-mailmarketing serieus wilt toepassen kun je niet zonder een autoresponder. Voor wie niet weet wat een autoresponder is: Dit is een programma dat automatisch e-mails verstuurd naar de abonnees op je e-maillijst. Bovendien houdt het systeem bij wie de e-mails hebben geopend en wie er op een link in de e-mail hebben geklikt.

De e-mails die je verstuurd schrijf je eenmaal. Vervolgens zet je deze in de wachtrij en zend de autoresponder ze op het juiste moment naar je abonnees. En dat duizenden keren helemaal automatisch.

Er zijn verschillende autoresponders op de markt. Hierover zal ik in een apart artikel meer vertellen. Voor alle aanbieders geld dat je je moet abonneren. Wanneer je zelf zo’n programma wilt hebben moet je een programmeur inhuren en ben je tienduizenden Euro’s kwijt.

De maandelijkse kostten van zo’n abonnement beginnen bij c.a. 8 Euro per maand. Het gaat hier dan wel om een beperkte versie. Naarmate je e-maillijst groeit ga je meer betalen. Dit is overigens niet erg want je omzet zal ook groeien.

Wanneer je pas begint is er nog een gratis alternatief. Heb je een WordPress website dan kun je een gratis versie van de Mailpoet plug-in downloaden. Dit programma heeft ook een eenvoudige autoresponder. Doch wanneer je verder groeit zul je vroeg of laat een echte autoresponder nodig hebben voor je e-mailmarketing.

Reageer op dit onderwerp