In 2013 exploiteerde ik enige tijd een webshop in seksartikelen op basis van dropshipping. In dit artikel vertel ik over mijn ervaring met dropshipping: Wat er goed ging (helaas niet zo veel), wat er mis ging en wat ik ervan heb geleerd en vandaag de dag anders zou doen. Lees dit artikel en leer van mijn fouten!

Webshop op basis van dropshipping

Dropshipping houd in dat je een webshop runt met andermans producten. De voorraad wordt door de leverancier beheert en zij verzenden het naar de klanten van jouw webshop.

Het enige dat je hoeft te doen is in de namiddag de orders van je webshop door te sturen naar de levernacier en deze te betalen. Het verschil tussen wat de klant jou betaald en wat jij aan de leverancier betaald is je winst.

Dat lijkt ideaal, doch er zitten flink wat addertjes onder het gras. Voor meer informatie over dropshipping zelf raad ik je aan mijn artikel over dit onderwerp te lezen.

Klik hier om naar het artikel over dropshipping te gaan >>

Webshop

Waarom een webshop in seksartikelen?

Begin 2013 testte ik voor het eerst een aantal online verdienmodellen uit. Eigenlijk was ik wat met hagel aan het schieten en vandaag de dag zou ik het zeker niet meer op die manier aanpakken. Ik weet nu dat je moet focussen.

Een van de dingen die ik wilde uitproberen was een webshop op basis van dropshipping. Daarnaast startte ik overigens ook een webshop in auto- en motorsportartikelen op basis van white-label. Maar daarover een andere keer meer.

Ik verdiepte mij in meerdere concepten en las de ervaringen van anderen daarover. Op een forum las ik dat iemand een inkomen van € 1.400 per maand had door een seksshop op basis van dropshipping.

Dat leek me een mooie basis om op terug te vallen, mochten mijn andere projecten mislukken. Onder het motto “seks sells” besloot ik ook een erotische webshop te beginnen.

De start van mijn webshop

Ik ging op zoek naar een leverancier en al gauw stuitte ik op een groothandel die dropshipping erg makkelijk maakte. Tenminste zo leek het. Door hun, naar eigen zeggen, nauwe samenwerking met een provider van webshops leek het een fluitje van een cent.

Ik had toen pas geleerd dat veruit de meeste internetondernemers vastlopen op de techniek. Om niet een hele hoop tijd kwijt te zijn aan het bouwen van een eigen webshop besloot ik voor € 25,- per maand ex. Btw een webshop te huren.

Het enige dat ik hoefde te doen was een domeinnaam kiezen, de webshop in een eigen stijl aankleden en het bestand met seksartikelen van de leverancier te importeren. Met een knipoog naar Christine le Duc noemde ik de webshop Helene Lubrique.

Webshop in erotische artikelen

Klanten vinden voor mijn webshop

Toen eenmaal de webshop was ingericht moest ik klanten gaan zoeken. De gloednieuwe webshop was nog bij niemand bekend en dus moest ik zorgen dat ik zichtbaar was op sociale media en vergelijkingssites.

Ik maakte een Twitteraccount en een Facebookpagina en wilde me aanmelden bij een aantal vergelijkingssites. Doch daar kwam al de eerste tegenvaller: De meeste vergelijkingssites zijn zo duur dat dit niet te doen is voor een startende webshop.

Ik zal geen namen noemen maar zelfs vergelijkingssites van instanties die zeggen op te komen voor consumenten laten zich goed betalen. Daar komt nog eens bij dat je vooraf al een flink bedrag moet storten. Dat maakt dat alleen webshops van grote concerns hieraan mee kunnen doen. Kleine webshops hebben hierdoor al een lastige concurrentiepositie.

De eerste verkoop in mijn webshop

In een vergelijkingssite waarvan het bedrijf erachter was gevestigd in Zuid Afrika vond ik een alternatief. Hier betaalde je ook een aardig bedrag per klik, doch zij vroegen geen hoge voorschoten.

Via hen kreeg ik mijn eerste klant en ik was dolblij. Doch de vreugde werd al minder toen ik de bestelling had doorgestuurd naar de leverancier. Even later kreeg ik een e-mail met de mededeling dat het bestelde product niet op voorraad was en met een dag vertraging zou komen.

Ik wilde het netjes afhandelen en gaf dit onmiddellijk door aan de klant. Even later kreeg ik een boze e-mail als ze dat had geweten ze niet bij mij had besteld. Doch het bleek mee te vallen want een paar uur later kreeg ik een e-mail dat de bestelling was verzonden naar de klant.

Wat ik hiervan had geleerd was dat je beter niet meteen de klant kunt mailen over vertraging. Blijkbaar gaat die mail er snel uit want later zou ik nog vaker meemaken dat ik eerst een e-mail over vertraging kreeg, en een paar uur later een dat het was verzonden.

Webshop klantenservice - Kan ik u helpen?

Klantenservice

Doch de problemen waren nog niet verdwenen. Uitgerekend deze snibbige klant kreeg een kapot artikel, dat uiteraard moest worden teruggestuurd. Ik nam contact op met de leverancier die mij een retouradres gaf voor de klant.

Doch de leverancier bleek niet al te vlot met het afhandelen en dus had ik een ontevreden klant en mijn webshop een negatieve reputatie. De klant liet weten regelmatig erotische producten te bestellen, doch niet meer bij mijn webshop te willen kopen omdat het allemaal veel te lang duurde.

Een keurmerk voor je webshop?

Een ander probleem is het wel of niet voeren van een keurmerk op je webshop. Eigenlijk alle keurmerken zijn pure geldklopperij. De meest bekende vraagt een vermogen voor het voeren van hun keurmerk en is daarom alleen voor de grote webshops weggelegd.

Omdat ik geen geld wilde verknoeien aan een keurmerk besloot ik het zonder te doen. Eigenlijk zegt een keurmerk weinig tot niets over de kwaliteit van een webshop. Doch veel consumenten hechten er waarde aan en vertrouwen webshops zonder keurmerk niet.

Webshop keurmerk

Een rekening van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel

Zo nu en dan verkocht ik wat in mijn webshop, doch dit was onvoldoende om de kosten te dekken. En alsof dat nog niet vervelend genoeg was kreeg ik op een dag ook nog eens een rekening van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.

Aanvankelijk dacht ik nog dat het een spookrekening was. Doch een zoektocht op internet leerde dat dit wel degelijk serieus was. Elke eigenaar van een webshop moest hen betalen. En daarvoor deden zij terug… Helemaal niets! Gelukkig is dit gedrocht inmiddels opgeheven.

De webshop via sociale media promoten

Reeds vanaf het begin probeerde ik mijn webshop via sociale media bekendheid te geven. Doch ik had weinig volgers en ik had toen ook nog geen idee hoe je aan meer volgers kon komen.

Op een keer zag ik op Twitter een gesprek waarin iemand bij wijze van grap zei iemand zweepslagen te willen geven. Ik haakte er op in en schreef “Hier vind je vast wel een goede zweep”, gevolgd door een link naar mijn webshop.

Deze grap kwam mij op een tijdelijke schorsing van mijn Twitteraccount te staan. Om de blokkade op te heffen moest ik beloven dit niet weer te doen.

Problemen met adverteren

Buiten de dure vergelijkingssite was het sowieso een probleem de artikelen van mijn webshop te promoten. Om de haverklap kreeg ik e-mails dat mijn advertentie was verwijderd. Ik probeerde dan maar een ander product te promoten.

Doch zelfs condooms werden door de strenge zedenmeesters afgekeurd. Wanneer ik dan op de betreffende website keek zag ik dezelfde producten staan die door anderen werden aangeboden. Het leek erop dat voor nieuwkomers andere normen golden…

Op een keer belde ik het bedrijf achter een bekende verkoopsite op en vroeg om uitleg. Uiteraard hadden ze hun smoezen al klaar liggen en zou het aan de andere producten in mijn webshop liggen. Onzin want ik verkocht precies hetzelfde als al die andere erotische webshops.

Webshop adverteren

Het einde van mijn webshop

En zo modderde het aan. Ik was het gedoe met verwijderde advertenties helemaal zat. De enige website die klanten naar mijn webshop stuurde was de dure vergelijkingssite. Doch de winst was lager dan de kosten en ik besloot de stekker eruit te trekken.

Vanwege de opzegtermijn moest ik nog ruim een maand langer doorgaan met deze webshop. In een laatste poging nog wat klanten te krijgen ging ik adverteren op gratis advertentiesites.
Doch op deze advertentiesites kwamen geen potentiële klanten, maar concurrenten! Om en om drukten we elkaars advertenties naar beneden. Doch verkopen ho maar. Nadat ik was gestopt met de vergelijkingssite heb ik niets meer verkocht in mijn erotische webshop.

Hoe had het wel gemoeten?

Wat ik van dit avontuur heb geleerd is dat je niet in een markt moet gaan zitten die beheerst wordt door grote concerns. Ik dacht dat het makkelijk zou zijn. “Seks sells” was het toch? Maar ik moest het opnemen tegen de grote spelers in de markt, hetgeen een bij voorbaat verloren race was.

De enige manier waarop ik tegen geringe kosten een omzet had kunnen draaien was door over de producten van mijn webshop te bloggen. Heel veel artikelen had moet schrijven om uiteindelijk bovenaan in Google te komen.

Maar eerlijk is eerlijk, ik zou niet weten wat ik over seksartikelen zou moeten schrijven. Ik had deze webshop puur voor het geld. Dan had ik daarvoor iemand moeten inhuren, hetgeen weer geld kost.

Daarnaast had ik nog een communitie op moeten bouwen en daarin zelf flink actief zijn. De mensen leren je dan kennen en gunnen het je om iets in je webshop te kopen.

Webshop wijze les

Wat ik ervan geleerd heb

De belangrijkste les die ik hiervan heb geleerd is dat je het verst komt wanneer je je passie volgt. Begin je een webshop alleen voor het geld dan wordt het heel moeilijk. Zeker in een moeilijke markt als deze.

Bovendien wist ik toen nog niets van marketing. Zou ik nu weer een webshop beginnen dan zou ik het heel anders aanpakken. Zoals reeds gezegd; ik zou bloggen een een communitie en een e-maillijst opbouwen.

Bovendien kun je beter een product zoeken waar nog niet zoveel concurrentie op is. Op internet een leverancier zoeken die dropshipping aanbied is geen goede manier.

Hier kun je er vanuit gaan dat er heel veel concurrentie is. Je moet dan op prijs gaan concurreren waardoor je winstmarge heel laag is. Daardoor loop je tegen dezelfde problemen aan als ik deed.

Beter is het om bedrijven die nog niet aan dropshipping doen te benaderen en hen hiervoor proberen te interesseren. Je hebt dan een uniek product in je webshop met weinig concurrentie en een behoorlijke winstmarge.

Spijt?

Of ik spijt heb van het avontuur met mijn erotische webshop? Nee! Ik heb er veel van geleerd en ervaring in online marketing opgedaan.

Reageer op dit onderwerp